Na twee zware coronajaren heeft de horeca eindelijk weer de ruimte om te ondernemen en dat zien we terug in de cijfers. De omzet is begin dit jaar sterk opgeveerd tot ruim boven het niveau van 2019. Dat is goed nieuws en veel horecaondernemers zien weer perspectief, ook al zijn de coronaschulden nog lang niet weggewerkt en is nog onduidelijk wat de impact van een koopkrachtdaling gaat zijn. De consument heeft in coronatijd weliswaar flink gespaard en geeft vooralsnog behoorlijk wat geld uit in de horeca, maar het sentiment kan ook zomaar omslaan.
Net als de consument krijgt ook de horeca hogere kosten voor de kiezen. In veel gevallen berekenen ondernemers deze prijsstijgingen (deels) door aan hun gasten. Begrijpelijk, maar niet erg verstandig, vindt Blokker. "De horeca komt in een veel breder concurrentieveld terecht. Vroeger concurreerden horecazaken alleen met elkaar. Consumenten hebben nu echter een grote behoefte aan gemaksoplossingen en de mogelijkheden daarvoor zijn sterk toegenomen. Zo spelen supermarkten steeds slimmer in op gemak en directe consumptie in de winkel. Zij vormen voor de horeca daarom een veel grotere bedreiging dan in het verleden."
Ook in het licht van de verwachte verdere stijging van de inputprijzen is dit groeiende concurrentieveld van belang, benadrukt Blokker. "De gemiddelde horecaondernemer kan door zijn kleinschaligheid veel minder gunstig inkopen dan een gemiddelde supermarkt. Hij staat bij voorbaat al met 1-0 achter, omdat hij minder macht heeft in de keten."
Lees verder in de SRAadviseur
SRAadviseur november 2022
Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?
Lees hier de gehele SRAadviseur