Om te beginnen bij het begin: de Branche-expertgroep Automotive bestaat zo’n zes jaar en komt vier keer per jaar bijeen. Het doel van de groep is om branchekennis te ontwikkelen, KPI’s in beeld te brengen en zoveel mogelijk data, kennis en ontwikkelingen te delen. Minstens zo belangrijk is de interpretatie van die kennis en de vertaling daarvan naar een visie op de toekomst.
De leden hebben verschillende achtergronden, maar er is één ding dat ze allemaal gemeen hebben, en dat is passie. Passie voor het vak en de branche, en in veel gevallen ook een passie voor auto’s zelf. Dat geldt ook voor voorzitter Marcel Verstappe. “Ik heb zowel een grote liefde voor auto’s als voor mijn vakgebied. Ik begrijp wat onder nemers in deze sector drijft en waarmee ze allemaal te maken hebben. Dat helpt me om ze goed van dienst te kunnen zijn.”
Groeiende adviesrol
De bijeenkomsten van de branche-expertgroep zorgen voor een schat aan informatie, waarbij de focus vooral ligt op universele en merkgarages, en minder op dealerholdings. De groep was aanvankelijk erg audit-gericht, maar die focus is de laatste tijd aan het verschuiven naar de adviesrol als accountant. Die rol wordt steeds belangrijker, want de automotivebranche staat voor flink wat uitdagingen om het maar eens voorzichtig te zeggen.
Zo heeft de sector te maken met voortdurend veranderende fiscale wet- en regelgeving, de overstap naar elektrisch rijden en erg lage marges. Ook kiezen consumenten die een nieuwe auto willen er steeds vaker voor om zich te oriënteren op het internet, wat ten koste gaat van de traditionele fysieke showroom.
Lees verder in de SRAadviseur
SRAadviseur november 2019
Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?
Lees hier de gehele SRAadviseur