Zelfspot, daar houdt Overgoor, directeur van 7 Ditches TV, online videokanaal voor zakelijk Nederland, wel van. Eerst miljonair, nu een eenpitter en spreker, schertst hij. In de gouden tijden van de internethausse had Overgoor met een zakenpartner een internetbedrijf. Het ging goed. Op papier internetmiljonair, spatte de internetzeepbel in 2000 uiteen. "Waar we eerst alleen klanten met een budget van boven de ton aannamen – dat heet arrogantie – gaven we elkaar anderhalf jaar later een highfive als we een klusje van € 5.000 hadden gescoord. Zo snel ging het." Wijze les: heb uw kleine klanten lief.
Te veel leaseauto’s
Het was jong enthousiasme, onwetendheid en natuurlijk "het rauwe" van de internetzeepbel die werd doorgeprikt, die de zakenpartners de kop kostte. Te veel feesten, te veel personeel, te veel leaseauto’s, "we hadden nog nooit van liquiditeitsprognose en cashflow gehoord". Wijze les: "Maak van je vaste kosten niet een keiharde strakke lijn, ik heb het meegemaakt, als de omzet langer daalt, gaat het knellen. Je hoort vaak dat ondernemers trots zijn op het aantal werknemers, daar ben ik voorzichtiger in geworden. Zorg voor een flexibel platform", zegt Overgoor. Uiteindelijk werd wat er van het bedrijf over was, verkocht en speelde hij quitte.
Lees verder in de SRAadviseur
SRAadviseur juni 2018
Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?
Lees hier de gehele SRAadviseur