Sla menu over
Thuis in uw branche

Dataprivacy BiZ

We begrijpen dat u graag geïnformeerd wordt over hoe er wordt omgegaan met de aangeleverde jaarrekeningen. Aan de hand van vaak gestelde vragen omtrent dataprivacy hebben we de daarbij behorende antwoorden hier uitgeschreven.

Staat uw vraag er niet bij of wenst u meer informatie? Stel deze dan via biz@sra.nl.

1. Waar komt de jaarrekening van mijn klant terecht? 

Een inhoudelijke uitleg is hier beschreven.

2. Wie hebben er allemaal toegang tot de database?

Alle aangemelde users van de deelnemende kantoren die data aanleveren (data providers), medewerkers van SRA (benchmark provider) en programmeurs van VisionPlanner.

3. Wordt de data geanonimiseerd en hoe gebeurt dat?

Alle jaarrekeningen die worden ontvangen en geen uitval vertonen (bijvoorbeeld omdat de balans niet in evenwicht is, omdat een of meer posten niet konden worden gemapt), worden automatisch verrijkt met KvK data op basis van het KvK nummer. Vervolgens wordt dit nummer gelijk versleuteld via een hash-algoritme. Hiermee kunnen we wel zien of een jaarrekening eventueel wordt overschreven door een nieuwe en is het ook mogelijk om vergelijkingen over meerdere jaren te maken, maar zijn de jaarrekeningen wel geanonimiseerd. De database bevat alleen mappingcodes en bedragen, dus ook een rekening-schema met namen of kentekens wordt niet ingelezen en opgeslagen.

4. Is het benchmarksysteem AVG-proof?

In de algemene voorwaarden van SRA is reeds opgenomen dat klantdata kunnen worden gebruikt voor benchmarkdoeleinden. Er hoeft dus geen aparte verwerkingsovereenkomst te worden opgesteld. Alle data in het benchmarksysteem hebben niet op personen betrekking. Ook wordt hoe dan ook voorkomen dat gegevens tot één bedrijf herleidbaar kunnen zijn. Daarom is een zekere omvang (n=20) altijd noodzakelijk.

Contact 

E biz@sra.nl
T 030 656 60 60