Data en onderzoek: grip op je bedrijfsvoering
SRA initieert jaarlijks vier onderzoeken: het Arbeidsvoorwaardenonderzoek bestaande uit het Salarisonderzoek en Onderzoek Secundaire Arbeidsvoorwaarden, het IT-kostenonderzoek en de Kantorenbenchmark. De data en resultaten uit deze onderzoeken geven je inzicht in je bedrijfsvoering. En in die van andere kantoren. Zo kun je op vele fronten tijdig bijsturen en marktconform opereren.
1) Kantorenbenchmark
Hoe presteert jouw kantoor in vergelijking met andere SRA-kantoren? Wat zijn de aandachtpunten voor je kantoor en wat kun je mogelijk verbeteren? De Kantorenbenchmark geeft antwoord op deze en meer vragen!
Inzicht in omzet, tarieven en productiviteit
De Kantorenbenchmark geeft inzicht in de prestaties van je kantoor ten opzichte van kantoren van gelijke omvang. Je krijgt een helder beeld van:
- de gemiddelde productie in euro, bij-/afboekingen en gemiddelde omzet per activiteit
- de gemiddelde omzet per medewerker, in uren en euro's
- de gemiddelde tarieven
- de gemiddelde productiviteit
- het gemiddelde inkomen per vennoot
- financiële kengetallen, zoals de debiteurentermijn
- gemiddelde winst- & verliesrekening en balans
Start april 2025
De Kantorenbenchmark start op 1 april 2025. In september 2025 ontvangen deelnemers een rapportage, toegespitst op het kantoor inclusief de benchmarkcijfers.
Meer informatie Kantorenbenchmark
2) IT-kostenonderzoek
Automatisering, de beveiliging van je netwerk en data en al je investeringen in (nieuwe) software en hardware zullen een van jouw grootste kostenposten zijn. Hoeveel geef je hier nu jaarlijks precies aan uit en hoe zit dat bij andere kantoren? Door deelname aan het IT-kostenonderzoek krijg je hier inzicht in.
Compleet overzicht
In het IT-kostenonderzoek wordt gevraagd naar de volgende zaken:
- Jaarlijkse kosten on-premises software (licenties en onderhoudscontracten)
- Jaarlijkse kosten van softwareabonnementen
- Uitgaven voor onderhoud en beheer van de IT-infrastructuur (incl. hosting)
- Uitgaven voor computers en randapparatuur
- Uitgaven voor telefonie en datacommunicatie
- Uitgaven voor beveiliging / securitymaatregelen
- Kosten van verzekeringen
- Kosten van eigen intern IT-personeel (incl. opleidingen)
- Uitgaven aan inhuur voor advies en consultancy
- Ad hoc IT-gerelateerde uitgaven
Start april 2025
Het IT-kostenonderzoek start 1 april 2025. In september 2025 ontvangen deelnemers een rapportage, toegespitst op het kantoor inclusief de benchmarkcijfers.
Meer informatie IT-kostenonderzoek
3) Arbeidsvoorwaardenonderzoek bestaande uit het Salarisonderzoek en Onderzoek Secundaire Arbeidsvoorwaarden
Het Arbeidsvoorwaardenonderzoek bestaat uit de twee deelonderzoeken 'Salarisonderzoek' en 'Onderzoek Secundaire Arbeidsvoorwaarden'. Het Salarisonderzoek is met de gegevens van ruim 11.000 medewerkers van SRA-kantoren het grootste salarisonderzoek in Nederland is onder accountants- en belastingadvieskantoren. De data uit dit onderzoek zijn daarmee zeer representatief én maatgevend.
Salarisonderzoek
Vennotenonderzoek en medewerkersonderzoek
Het onderzoek is gesplitst in een medewerkers- en vennotengedeelte. Uiteraard zijn ook de rapportages met de uitkomsten gesplitst en worden apart aangeboden.
Medewerkersgedeelte
- gemiddelde aanvang- en eindsalarissen van onderstaande functies/disciplines
- gemiddeld betaalde salarissen
- de gemiddeld leeftijden van medewerkers
- gemiddelde uurtarieven en declarabele uren
- secundaire arbeidsvoorwaarden
Vennotengedeelte
- gemiddelde management fee
- gemiddelde winst
- gemiddelde productiviteit
- gemiddelde uurtarieven en declarabele uren
Start in januari 2026
Het Salarisonderzoek start in januari 2026. Je ontvangt in maart 2026 een rapportage, toegespitst op jouw kantoor inclusief de benchmarkcijfers.
Meer informatie Salarisonderzoek
Onderzoek Secundaire Arbeidsvoorwaarden
Dit nieuwe deelonderzoek is een stevige uitbreiding van wat eerder werd uitgevraagd. Tal van secundaire én tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn opgenomen waardoor je een beter beeld krijgt of jouw organisatie in de pas loopt met je collega-kantoren. Secundaire Arbeidsvoorwaarden is uitgesplitst naar kantoorgrootte/aantal medewerkers, uitgesplitst naar regio en is SRA-breed.
Onder meer wordt uitgevraagd:
- het gemiddeld aantal vakantie en/of ADV dagen
- het type pensioenregeling
- de studiekostenregeling, betaling en terugbetaling
- de omrekenfactor
- lease- en mobiliteitsregelingen
- reiskostenvergoedingen
- thuiswerkvoorzieningen
- overwerkvergoedingen, jubileumvergoedingen en overige personele voorzieningen
Start juli 2025
Het Onderzoek Secundaire Arbeidsvoorwaarden start op 1 juli 2025. Deelnemers ontvangen in oktober 2025 een rapportage, toegespitst op het kantoor inclusief de benchmarkcijfers.