Binden en boeien
Gek, gekker, gekst! En we hebben er allemaal last van: the war for talent. De overkookte arbeidsmarkt staat met stip bovenaan het lijstje van ieder SRA-kantoor dat ik spreek over de uitdagingen van hun en onze toekomst. Er is onrust in de markt, zeker nu in busy season.
Goede vakbroeders en -zussen zijn schaars, gewaardeerde collega's worden in een heuse tombola (agressief) weggeplukt via mooie aanbiedingen van collega-accountantskantoren. Of via recruiters, die onze talenten 'resources' noemen. Wanneer de handtekening net nat op een nieuw arbeidscontract is gezet, mag de personeelswerver zijn of haar succes bekrachtigen door op de gong te slaan. Letterlijk. Tegen zo'n tour de force kan geen enkel accountantskantoor op. Of toch wel? Bij SRA opereren we volgens het adagium: altijd van eigen kracht uitgaan.
Werk en regeldruk
Vooropgesteld: ik zie, hoor en ervaar dat de jongere collega's in het veld worstelen. Met werkdruk, regeldruk, druk die zij zichzelf onbewust opleggen. Eén op de drie Nederlandse werknemers kent werkdruk dus ook onze Young profs. En voor de meer seniore collega's geldt wellicht dat het (carrière)gras aan de overkant groener kan zijn. En met overkant bedoel ik ook het lonkende bedrijfsleven. Dat is wellicht van alle tijden. Ook hoor ik het argument dat grote accountantskantoren prachtige ontwikkelingsprogramma's hebben, waarmee zij vanaf middelbare scholierniveau actief de boer op gaan.
De mens vergeten
En toch. Als ik deze 'gekte' vanuit helicopterview bekijk, dan vergeten we de mens centraal te stellen. Mensen zijn de core business van bedrijven. Ik bedoel daarmee niet de mens als 'resource', als handjes om het werk te klaren. Ik bedoel de mens die met zijn of haar talenten werkelijk het verschil kan en wil maken binnen de organisatie, die vanuit bezieling wil bijdragen aan de purpose en doelstellingen van het bedrijf. De mens centraal stellen, vraagt wel het nodige van de organisatie zelf: een heldere missie en visie, een mens- en kwaliteitsgerichte cultuur, talentmanagement en het boeien en binden van collega's. En volgens mij zit daar nu net de kracht van een SRA-kantoor.
Ken uw kracht
Ik geloof in de eigenheid en het onderscheidend vermogen van elk afzonderlijk SRA-lid. Punt alleen is, u moet er zelf meer in geloven en de kracht van uw kantoor -en met de ondersteuning vanuit SRA- nog veel meer voor het voetlicht brengen. Bij scholieren, studenten, potentieel nieuwe collega's.
Werken bij een SRA-kantoor biedt hen alle mogelijkheden om meteen zelf aan de knoppen te zitten, met goede begeleiding en ruimte om te experimenteren, te leren én gewoon te doen. Om door te groeien en carrière te maken. In een inspirerende, informele sfeer met een goede balans tussen werk en privé. Vanzelfsprekend kan het altijd beter (ook een SRA-credo), en moeten we continu blijven werken aan cultuur en het inhoudsvol verbinden van mens en organisatie.
Onderscheidend vermogen
Het mooie en verbindende van ons beroep is nu juist dat iedereen zich continu kan blijven ontwikkelen. Met de nieuwe PE-regeling wordt opleiden multidisciplinair en biedt daarmee zoveel ruimte voor talentmanagement, kansen om medewerkers te blijven binden en boeien, én kansen om scholieren en studenten te enthousiasmeren voor een accountantskantoor in de mkb-praktijk. Ik roep u op, en daag u uit om uw eigen kracht en al die mooie usp's van accountantskantoren werkzaam in en voor het mkb veel nadrukkelijker te profileren. Bekijk de volgende filmpjes eens, plaats ze op uw eigen website of maak een eigen versie. En bekijk de voorbeelden uit de Communicatiebox en laat zien wie u bent.
Smaakt naar meer
Binden en boeien is ook een belangrijk thema voor het SRA-bestuur. Wij willen de kracht en eigenheid van onze vereniging met u te delen, vanuit onze purpose en het belang van uw kantoor en uw klanten. Daarin investeren wij. Niet alleen met unieke producten en diensten. Ik noem Branche in Zicht of de Nieuwsbank. Onlangs organiseerden we digitale, interactieve bijpraatsessies voor kantoren met een Wta-vergunning. Twee uur lang vanaf uw eigen werkplek met elkaar in verbinding staan, vertellen én (met name) luisteren over hoe het gaat en staat op een bepaald thema. Ook op deze wijze onze leden centraal stellen, smaakt naar meer. Zie ik u ook binnenkort?