Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Wat ga je anders doen?

Praatplaat Transportsector - Stap 5: Veranderstrategie

Als je met je klant in kaart hebt gebracht aan welke specifieke SDG's hij of zij een bijdrage wil gaan leveren, is de volgende stap de integratie van de gekozen SDG's in de missie van het bedrijf.

VeranderstrategieHiervoor is het van belang om terug te gaan naar de kern: wat is het bestaansrecht van het bedrijf? Dit is een vraag die gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de aanpassingen die stakeholders (banken, verzekeraars, accountants) vanuit duurzaamheid moeten doen alleen nog maar aan belang heeft gewonnen.

Heel veel zaken spelen een rol, zoals circulair werken, verkleining van de CO2-voetafdruk, vermindering van het grondstoffenverbruik en afval, inclusie, gelijkheid, medewerkerstevredenheid, laag verzuim en een goede besteding van de winst. Werken met passie voor transport alleen is niet meer voldoende om een toekomstbestendig bedrijf te runnen; de tijd dringt om klaar te zijn voor de nieuwe realiteit in 2030.

Checklist / vragen voor je klant

  • Waar sta je voor als ondernemer, wat voor bedrijf wil je zijn?
  • Wat is je doel, waar ben je op gericht en wat zijn je perspectieven voor de lange(re) termijn?
  • Op welke SDG's maak je de meeste impact, zowel positief als negatief?
  • Wat ga je in je organisatie anders doen om de positieve impact te maximaliseren?
  • En om de negatieve impact zo klein mogelijk te maken?

Bekijk alle stappen