Wat is er nodig / van belang?
SDG's verbinden aan de strategie betekent ook dat je klant deze moet integreren in de organisatie. Wat is daarvoor nodig? Belangrijke input voor dit gedeelte van het adviesgesprek komt onder meer uit de voorgaande stappen van deze Praatplaat. Om dit adviesgesprek goed te kunnen voeren, is uitgebreide kennis van de transportbranche nodig. Heb je die niet zelf? Ga dan na of je die kunt vinden in je netwerk.
Mogelijke adviesvragen:
- Heeft je klant de juiste mensen in huis om de strategische veranderplannen te verwezenlijken? Is er extra kennis/opleiding nodig (bijvoorbeeld om volgens de nieuwe certificaten te kunnen werken)?
- Zijn de bedrijfsprocessen en de IT-infrastructuur toereikend?
- Stimuleert je klant intern duurzame doelen, zoals duurzaam rijden (dit raakt onder meer de arbeidscontracten) en beperking van het energieverbruik?
- Wat is er nodig qua investeringen en financiering, ook in lijn met de Urgentietijdlijn?
- Is er samenwerking in het netwerk van je klant nodig, of wellicht uitbreiding of het afstoten van een onderdeel?
- Wat is er nodig op het gebied van fiscaliteit en subsidies?
Transparantie en besturing
Hoe stuur je op een SDG-gedreven strategisch veranderingsproces? Hoe kan je klant zijn bedrijf duurzaam besturen en transparant maken waar het staat? Er zijn verschillende instrumenten om een bedrijf op transparant en duurzaam bestuur te toetsen, zoals een B Corp-certificering en het Economy for the Common Good-model (ECG). Beide tools werken met een puntensysteem en wegingen, resulterend in scores voor alle processen van het bedrijf met alle ESG-elementen.