Wat hebben we gedaan voor het mkb?
SRA heeft input gegeven op een evaluatie van het ministerie van I&W naar de Wet werkgebonden Personenmobiliteit, die tot extra administratieve lastendruk leidt. Onze suggestie was om deze in lijn te brengen met bestaande (CSRD-)wetgeving.
Tevens zetten we voortdurend in op consistent overheidsbeleid. Op 19 november is een motie ingediend bij de Tweede Kamer om de mogelijkheden te onderzoeken om ondernemers met voertuigen in Euroklasse 4 te ondersteunen bij de overstap naar zero emissie, en met gemeenten te overleggen over eenduidig lokaal beleid ten aanzien van ontheffingen voor ondernemers die door overmacht niet op tijd kunnen beschikken over een emissievrij voertuig. Door met dit voorstel te komen, zo dicht op de beoogde ingangsdatum van 1 januari 2025, worden ondernemers die hebben geïnvesteerd in EV benadeeld. Het is altijd een goed idee om ondernemers te helpen, alleen is de timing erg ongelukkig.
Andere uitdagingen voor het mkb zijn: onvoldoende kennis, bewustwording en urgentiebesef van de impact van duurzaamheid op de bedrijfsvoering (o.a. als gevolg van CSRD), onvoldoende capaciteit en middelen en ontbreken van uniforme data. Om het mkb te ondersteunen met kennis en oplossingen, werken we samen met het ministerie van EZ.
- Onderzoek over de Impact van CSRD op het mkb
Onder leiding van het ministerie van EZ en in samenwerking met de Haagse Hogeschool, NBA, SER, MVO Nederland, VNO NCW en SRA is een onderzoek uitgezet onder het mkb over de impact van CSRD. Zie deze link. Doel: feitelijke informatie inwinnen over de mate waarin het mkb hinder ondervindt van regelgeving, om op basis hiervan oplossingen te ontwikkelen. In januari 2025 zullen we de uitkomsten analyseren. - Ontwikkeling instrument CSRD
RVO werkt in opdracht van EZ (en op aangeven van SRA) aan een verkenning voor een instrument (vermoedelijk subsidie) voor branche- en beroepsverenigingen voor het stimuleren van: i) voorlichting en kennisdeling over de CSRD, ii) samenwerking voor naleving CSRD (denk hierbij aan gezamenlijke dubbele materialiteitsanalyses etc.), en iii) bijdrage aan de ontwikkeling van sectorspecifieke ESRS door deelname aan working groups van EFRAG of input te leveren aan EZ. SRA denkt mee aan de opzet en de voorwaarden - Ontwikkeling ESRS Navigator (SRA, VNONCW, NBA, SRA, SER, MVO Nederland)
Het ministerie van EZ ontwikkelt de ESRS Navigator. Dit moet een complete, praktische en interactieve gids in de vorm van een brochure worden die de ESRS uitlegt zodat ondernemers deze begrijpen door ingewikkelde juridische teksten visueel te maken en eenvoudige taal te gebruiken. SRA neemt deel aan de testpilot.