Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Aanwijsbevoegdheid voor ondernemingen en instellingen zonder accountant

Beperking reikwijdte

SRA heeft geen bezwaar tegen het toekennen van de aanwijsbevoegdheid van de NBA. Wel stellen we vraagtekens bij de reikwijdte van de maatregel: het geconstateerde probleem doet zich met name voor in de OOB-markt en bij gemeenten en onderwijsinstellingen. In het kader van proportionaliteit pleiten we voor beperking tot deze omgevingen.

Hiaat in de wet

Ook vragen we de minister de situatie te verduidelijken als de NBA niet tot aanwijzing kan komen. Welke alternatief heeft de betreffende onderneming dan?

Ketenbenadering

Daarnaast vindt SRA het van belang om de verantwoordelijkheid van elke partij in de financiële keten bij de oplossing van dit probleem beter te benadrukken. We bevelen aanvullend onderzoek aan, evenals additionele oplossingen die van een meer geïntegreerde ketenbenadering uitgaan.

Rechtsonzekerheid

Als laatste wijzen we de minister bij de bezwaar- en beroep-mogelijkheden, het ontbreken van opschortende werking en daaruit voortvloeiende rechtsonzekerheid, op de mogelijkheid dat een belanghebbende een verzoek om voorlopige voorziening kan vragen, op grond van artikel 8:81 Awb. Rechtszekerheid kan worden voorkomen door een procedure op te nemen in het wetsvoorstel.

Regeldruk

Wat zijn de meerkosten per wettelijke controle?

Het Wetsvoorstel toekomst accountancysector heeft regeldruk tot gevolg: de opstapeling van maatregelen veroorzaakt een aanzienlijke stijging van administratieve lasten, nalevingskosten en toezichtkosten voor SRA-kantoren en andere partijen in de financiële keten.

SRA maakte een inschatting van de kosten per maatregel, van de totale regeldruk voor 260 niet-oob-accountantsorganisaties, en van de kostenstijging van een wettelijke controle.

Onvolledig

Het ministerie van Financiën heeft een overzicht van de verwachte regeldruk opgesteld. Dit overzicht gaat niet in op het gehele pakket aan maatregelen toekomst accountancysector. Vanwege de grote impact op de sector is het van ultiem belang dat volledig inzicht bestaat op de (effecten van de) integrale kosten. SRA verzoekt het ministerie om een nieuw, volledig overzicht voor te leggen aan het Adviescollege toetsing regeldruk.

Niet kwantificeerbaar

De voorgestelde, uitgebreide verantwoordelijkheid van een accountantsorganisatie voor de uitkomsten van het kwaliteitsbeheersingssysteem (‘waterdichte resultaatverplichting’), heeft zeer grote impact op de administratieve en financiële lasten, en de kosten per wettelijke controle. Nog zwaarder wegen echter de kosten van een verhoogde angstcultuur binnen de sector, de afvinkcultuur binnen kantoren, het uittreden van professionals uit de sector en de grote afname van de aantrekkelijkheid van het beroep.

Meerkosten

Uit een uitvraag onder 10% van de SRA-leden met een Wta-vergunning komt het volgende beeld: De ingeschatte jaarlijkse structurele, incidentele en nalevingskosten voor 260 niet-oob-accountantsorganisaties variëren (afhankelijk van het gehanteerde uurtarief van de externe accountant) tussen € 51.035.000 en € 65.300.000. Kosten van de beroepsorganisatie en toezichthouder zijn niet meegerekend. Doorvertaald stijgen de kosten per wettelijke controle uitgevoerd in het niet-oob-segment daarmee initieel tussen € 1853 en € 2162, structureel tussen respectievelijk € 6380 en € 8165.

Retorisch

Continu investeren in kwaliteit is noodzakelijk en mag wat kosten. Echter, mede gezien onze vragen en twijfels over (on)doelmatigheid, (dis)proportionaliteit en (on)gewenste effecten van individuele maatregelen op het niet-oob-segment, is het noodzakelijk om de vraag te stellen:

Bereiken we met de voorgestelde maatregelen dat de kwaliteit van de wettelijke controle in het controleplichtige mkb duurzaam wordt bevorderd? Of hollen we de wettelijke controle en het niet-oob-segment, juist uit?