Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Gespreksvaardigheden voor leidinggevenden

Van selectie naar succes: gespreksvaardigheden voor elke fase
Als leidinggevende voert u dagelijks gesprekken die de prestaties en sfeer binnen uw kantoor beïnvloeden. Of het nu gaat om het selecteren van medewerkers die het verschil maken, het bevorderen van professionele groei, het terugdringen van ziekteverzuim of het voeren van moeilijke gesprekken: effectieve gespreksvaardigheden zijn onmisbaar.

Overzicht

Bestemd voor

Accountant vennoot/medewerker, Controleleider, Teamleider/Relatiebeheerder, Fiscalist vennoot/medewerker

Leerdoelen
  • Geschikte sollicitanten te selecteren op basis van kennis, vaardigheden en persoonlijkheid
  • Ontwikkelgesprekken te voeren die bijdragen aan de groei, motivatie en prestaties van medewerkers
  • Effectieve gesprekken te voeren om verzuim binnen mijn kantoor te voorkomen of te verminderen
  • Feedback-, correctie en slechtnieuwsgesprekken te voeren met mijn medewerkers

Inhoud

Als leidinggevende voert u dagelijks gesprekken die de prestaties en sfeer binnen uw kantoor beïnvloeden. Of het nu gaat om het selecteren van medewerkers die het verschil maken, het bevorderen van professionele groei, het terugdringen van ziekteverzuim of het voeren van moeilijke gesprekken: effectieve gespreksvaardigheden zijn onmisbaar. 

Door betekenisvolle gesprekken te voeren tijdens alle fases (van instroom tot uitstroom), maakt u als leidinggevende een blijvend verschil voor uw team én organisatie. Til uw gespreksvaardigheden naar een hoger niveau en creëer een betrokken en goed presterend team. 

  • Het voorbereiden en voeren van gestructureerde selectiegesprekken
  • Achterhalen wat sollicitanten kennen, kunnen en wie ze zijn
  • Oefenen met ontwikkelgesprekken vanuit een growth-mindset
  • Medewerkers coachen op prestaties
  • Manieren om verzuim te voorkomen c.q. terug te dringen
  • Voorbereiden en voeren van verzuimgesprekken
  • De escalatieladder: oefenen met correctie- en slechtnieuwsgesprekken

Werkwijze

  • 4 workshops van een dagdeel   
  • De eigen praktijk als vertrekpunt, met een theoretisch kader als ondersteuning 
  • Vooraf inventarisatie van de leerwensen en voorbereiding op gesprekken 
  • Theorie over de voorbereiding op en het voeren van gesprekken 
  • Oefenen met praktijkcases en gesprekken 

Deze leergang bestaat uit 4 workshops. U kunt ervoor kiezen om losse workshops te volgen waar u zich apart voor inschrijft, hiervan zijn de kosten € 385,- voor leden en € 425,- voor niet-leden. Als u zich voor de gehele leergang inschrijft, dan krijgt u vier workshops voor de prijs van drie.

Locatie & Datum

Datum & tijd
Donderdag 25 september 2025 van 09:00 uur tot 18:00 uur en donderdag 16 oktober 2025 van 09:00 uur tot 18:00 uur
Cursuscode
EOPE39627
Beschikbaar

Programma

Workshop 1 Voorbereiden en voeren van selectiegesprekken
Hoe kiest u die sollicitant die het verschil gaat maken en het vermogen beschikt om te leren? Tijdens deze workshop gaat u oefenen met het voeren van selectiegesprekken. De volgende onderwerpen staan centraal:

  • Hoe bereid u zich voor op een selectiegesprek?
  • Hoe achterhaalt u wat sollicitanten kennen, kunnen en zijn?
  • Ervaringsgericht interviewen volgens de STARR-methodiek.
  • Hoe voert u op een gestructureerde wijze een selectiegesprek?
  • Wat zijn veel gemaakte selectiefouten?
  • Oefenen middels praktijkcases van deelnemers

Workshop 2 Voorbereiden en voeren van ontwikkelgesprekken
Hoe kunt u productieve, creatieve en ontwikkelende medewerkers aan u binden, zodat ze ambassadeurs worden op de krappe arbeidsmarkt? Tijdens deze workshop gaat u oefenen met het voeren van ontwikkelgesprekken.

De volgende onderwerpen staan centraal:

  • Waarom sommige organisaties beter presteren dan anderen (de sterke punten benadering, versterk wat werkt!)
  • Oefenen met ontwikkelgesprekken (cases deelnemers)
  • Prestaties verbeteren door verbetering van de 7 W’s
  • De energiebeker, een juiste balans tussen werkbelasting en belastbaarheid
  • Medewerkers coachen op prestaties en ontwikkeling met een growth mindset

 Workshop 3 Voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim
Hoe zorg u voor de juiste balans tussen de belasting van het werk en de belastbaarheid van uw medewerkers en hoe neemt u verzuim makende factoren op het werk weg? Tijdens deze workshop gaat u oefenen met het voeren van verzuimgesprekken. De volgende onderwerpen staan centraal:

  • Wat is het verschil tussen wit, grijs en zwart verzuim?
  • Hoe vermindert u de verzuimnoodzaak, -behoefte en -gelegenheid binnen uw kantoor of afdeling?
  • Wanneer en hoe kunt u uw invloed aanwenden om het verzuim terug te dringen?
  • Oefenen met eigen cases
  • Wat gaat u doen om het verzuim op uw kantoor/afdeling terug te dringen?

Workshop 4 Voorbereiden en voeren van feedback-, correctie- en slechtnieuwsgesprekken
Soms doen medewerkers dingen die zij niet mogen doen, doen niet wat zij wel moeten doen of lossen de gestelde verwachtingen niet (tijdig) in. Tijdens deze workshop gaat u oefenen met het voeren van feedback-, correctie- en slechtnieuwsgesprekken. De volgende onderwerpen staan centraal:

  • Wat zijn de gesprekken van de escalatieladder?
  • De redenen waarom medewerkers ondermaats functioneren en ongewenst gedrag kunnen vertonen
  • Het voeren van een feedbackgesprek
  • Corrigeren, het begin van het einde of een nieuw begin?
  • De structuur van een slechtnieuwsgesprek

 

Docent(en)

Jacco van den Berg

Jacco van den Berg

Jacco van den Berg is senior trainer en gespecialiseerd in HR-vraagstukken en het voeren van gesprekken voor leidinggevenden.  

Contact

Hidayet Bahadin

Hidayet Bahadin

Trainer & Coach
Team Incompany

Incompany? Informeer naar de mogelijkheden