Sla menu over
Kwaliteit die verbindt
  • Publicatiedatum:07-10-2024

Aansluiten op alle innovaties of niet? Hoe maak je de juiste keuzes voor je onderneming?

In gesprek met Jaco Slingerland van SRA-kantoor Visser & Visser over het maken van de juiste keuzes voor je onderneming

Vernieuwen en verbeteren gaat verder dan een focus op omzet, klanten of winst. Innovatie gaat ook over jou als ondernemer, over je team en dus over je organisatie. Maar op alle onderdelen tegelijk vernieuwen en verbeteren is onmogelijk. De vraag is: hoe maak je als ondernemer de juiste keuzes voor je onderneming? SRA ging hierover in gesprek met Jaco Slingerland, accountant en partner bij Visser & Visser. "We hebben gekozen om naast accountancy en advies onze dienstverlening uit te breiden. Wij willen ondernemers en ondernemingen adviseren op het gebied van leiderschap en strategie. Daarom hebben we het 'platform voor ondernemerschap' geïntroduceerd."

Jaco Slingerland
Jaco Slingerland, accountant en partner bij Visser & Visser

Dit gesprek vindt plaats ter gelegenheid van het SRA-Jubileum, dat volledig in het teken staat van 'samen innoveren'. Wil je inspiratie opdoen van andere kantoren of je netwerk vergroten? Schrijf jezelf en je collega’s dan in voor onze viering op 10 december 2024 via: SRA.nl/jubileum.

Jaco Slingerland is werkzaam bij Visser & Visser, een accountants- en adviesorganisatie met ruim 500 medewerkers en 16 vestigingen verspreid over het land. Ruim 27 jaar geleden trad hij daar in dienst, toen nog als assistent-accountant. Inmiddels is Jaco naast accountant ook partner en sinds 1 januari 2023 voorzitter van het bestuur.

Altijd relevant blijven

"De groei van Visser & Visser heeft als basis ondernemerschap, ruimte en vertrouwen", vertelt Jaco. "Deze basishouding heeft altijd voor veel dynamiek gezorgd. We groeiden daardoor als kantoor, met nieuwe vestigingen en in het aantal partners. De pijlers van ondernemerschap, ruimte en vertrouwen geven ons veel houvast om strategisch te blijven bouwen aan onze organisatie. Op alle lagen van de organisatie zetten we hierop in, zodat iedereen kan blijven groeien en ontwikkelen op een manier die aansluit op persoonlijke mogelijkheden en idealen."

"In onze dienstverlening zijn wij altijd heel nadrukkelijk gericht op waarde toevoegen voor onze klanten. Niet voor niets hangen we ons werkgeversmerk op aan de kapstok 'Doen wat telt'. Vanuit deze drive hebben we ook scherp gekeken naar onze kerndienstverlening, accountancy en fiscale zaken. In hoeverre sluiten we echt aan op vragen en behoeften van mkb-ondernemers? Collega’s met specifieke kwaliteiten kregen alle ruimte om in antwoord daarop nieuwe dienstverlening te ontwikkelen."

Als voorbeeld noemt Jaco de door Visser & Visser opgezette IT-onderneming Growteq, die inmiddels 50 medewerkers telt en zich vooral bezighoudt met data, business intelligence en de ontwikkeling daarvan. Een ander voorbeeld is Arpentus, dat zich bezighoudt met de koop en verkoop van ondernemingen en de begeleiding van dat proces. 

Blik op de toekomst

Onze droom is dé organisatie te zijn die mkb-ondernemers begeleidt in bedrijfsvoering en ontwikkeling van de onderneming en de medewerkers.

"Terwijl er een netwerk van labels ontstond, ontstond ook steeds meer de vraag: hoe kijken wij naar de toekomst? Daar hebben we serieus werk van gemaakt wat geresulteerd heeft in een scherpe visie, een onderbouwde strategische route en een compleet nieuwe merkpositionering", vertelt Jaco. "Onze droom is om met Visser & Visser dé organisatie te zijn die mkb-ondernemers begeleidt in bedrijfsvoering en ontwikkeling van de onderneming en de medewerkers."

Visser & Visser koos ervoor haar verschillende vormen van dienstverleningen te presenteren in de vorm van een 'Platform voor ondernemerschap'. Dit platform is gebaseerd op drie pijlers: Accountancy & Advies, Leiderschap & Ontwikkeling en Strategie & Organisatie. "Deze drie pijlers geven precies aan waarmee wij de ondernemer en zijn onderneming altijd vooruit kunnen helpen. Want 'altijd vooruit' is wat ondernemers wel willen, maar niet altijd kunnen omdat ze niet goed weten hoe of niet tot een keuze kunnen komen. Met ons platform helpen wij daar graag bij", aldus Jaco.

Structuur als basis voor keuzes

Het platform en de drie gekozen pijlers bieden volgens Jaco een duidelijk kader om scherpe keuzes te maken voor de doorontwikkeling van het kantoor en het blijven innoveren van de dienstverlening. Alles is altijd afgestemd op een duidelijk klantprofiel, namelijk de ondernemer en de onderneming in het mkb. Jaco: "Wij werkten samen met een mooie club die het mkb ondersteunt met strategieontwikkeling én persoonlijke ontwikkeling; een dienstverlening die wij graag als vast onderdeel aan het platform wilde toevoegen. Inmiddels is dat ook zo ingeregeld. Doordat we al werkervaring hadden opgedaan en het klantprofiel en de organisatiecultuur overeenkwam was een vlotte overname mogelijk."

Keuzes maken betekent soms ook afscheid nemen: "Eén van onze labels richtte zich vooral op de overheid en dat week af van wie wij zojuist hadden gedefinieerd als 'de ideale klant'. Dan kom je met elkaar tot de conclusie dat dit niet aansluit op het platform voor ondernemerschap. Dat zijn ook keuzes die we gemaakt hebben en wat uiteindelijk het platform nog sterker maakt."

Inspiratiebron om tot deze keuzes te komen was de 'strategie van de kreeft' vertelt Jaco. "Een kreeft krijgt op een bepaald moment te maken met het gevoel van ongemak. Dat is wanneer zijn pantser te krap komt te zitten. Dit gevoel is, vaak onuitgesproken, heel herkenbaar voor veel ondernemers. Het gevoel dat je keuzes moet maken, maar niet goed weet hoe je die maakt."

Met het platform voor ondernemerschap ondersteunt én activeert Visser & Visser ondernemers om keuzes te maken. "Als je het terugbrengt naar de kern is dat wat we doen. Of het nu gaat om bedrijfsvoering, strategieontwikkeling of persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling. Wij doen wat nodig is om onze belofte waar te maken zodat ondernemers en ondernemingen altijd vooruit komen."

Blijven vernieuwen en veranderen

Door innovatie centraal te stellen in strategie, de uitvoering daarvan en zo het platform voortdurend te blijven doorontwikkelen, kan Visser & Visser waarde blijven toevoegen voor de klant. "Wij geloven in de kracht van kleine stappen. Innovatie is niet altijd groots en meeslepend. Vaak zit de kracht juist in het kleine, maar dan moet je wel keuzes durven maken," benadrukt Jaco. "Dan kun je kleine stapjes blijven maken. Dat zorgt dat verandering behapbaar blijft, zonder dat innovaties stranden voordat ze goed en wel in praktijk gebracht zijn."

Visser & Visser is altijd in beweging. "Wij werken vanuit vertrouwen, geven elkaar ruimte en doen wat het beste is voor elkaar. Dat brengen we ook in de praktijk en dat heeft ervoor gezorgd dat we staan waar we nu staan. Zo komen wij én onze klanten altijd vooruit", aldus Slingerland.

Tijdens ons jubileumevenement is er alle ruimte om met collega-kantoren in gesprek te gaan. We hopen je te verwelkomen op 10 december 2024. Meld je aan via: SRA.nl/jubileum