Omnibus en CSRD: hoe verder?
Als het voorgestelde Omnibuspakket van de Europese Commissie wordt aangenomen, zal dit leiden tot een aanzienlijke verlaging van de lastendruk (zie artikel). De CSRD zal dan namelijk niet of nauwelijks meer van toepassing zijn voor de klanten van de SRA-kantoren. De afgelopen dagen hebben veel kantoren die hebben geïnvesteerd in een duurzaamheidsbeleid, ons benaderd voor overleg. Het verlagen van administratieve lastendruk is positief, zelfs een van de speerpunten van SRA, maar hoe zorgen we ervoor dat we de onderliggende doelen niet uit het oog verliezen met als belangrijkste belang het realiseren van meervoudige waarde?

Het aangekondigde Omnibuspakket wordt nu voorgelegd aan de lidstaten en het Europees Parlement. Beide mogen wijzigingen voorstellen in het voorstel. De planning is helaas nog niet bekend.
Visie
Het thema duurzaamheid blijft belangrijk in de transitie naar een duurzame economie. SRA-kantoren hebben een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid voor een toekomstbestendig mkb, in hun rol als adviseur en financieel controleur. Duurzame groei en inzicht in ESG-gerelateerde risico’s zijn hierbij niet meer weg te denken. Daarom blijft duurzaamheid een van de speerpunten van SRA, dat tevens bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van het beroep en een toename van de maatschappelijke relevantie.
Voorbeelden
Met name in bepaalde sectoren zijn er specifieke ESG-risico’s, die kennis en vaardigheden vereisen van de controlerend accountant. Denk aan transportbedrijven (concurrentie vanuit lagelonenlanden en energietransitie), ondernemingen die sterk afhankelijk zijn van arbeidsmigranten (distributiecentra) of problemen hebben in de toeleveringsketen ten gevolge van stikstof (vleesverwerkende industrie).
Voor het identificeren van advieskansen biedt de SRA-urgentietijdlijn een handig hulpmiddel. Een gemiddeld transportbedrijf moet bijvoorbeeld lange termijnbeslissingen nemen als gevolg van uitvragen van CSRD-plichtige relaties, de verplichte emissievergunning volgens de nieuwe ETS-regels, de toekomstige import van CBAM-goederen en import van goederen die onder de Ontbossingswet vallen, het vervoer naar binnensteden en de aangekondigde vrachtwagenheffing.
Voorsprong
De kantoren en hun klanten die al een dubbele materialiteitsanalyse (DMA) hebben gedaan, hebben een voorsprong opgebouwd als het gaat om inzicht in de impact, risico’s en kansen van hun ondernemingen. Daarnaast zullen kantoren aandacht moeten besteden aan de ontwikkeling van expertise bij het opstellen van vrijwillige duurzaamheidsrapportages op basis van de VSME-standaard. Dit wordt des te meer belangrijk als gevolg van de mkb-ondernemingen die een rechtstreekse relatie hebben met CSRD-plichtige zakenpartners en kunnen rapporteren op basis van de VSME-standaard.
Wat doet SRA?
De inhoudelijke analyse vind je op onze website. In afwachting van de definitieve vaststelling door het Europese Parlement en de goedkeuring van de VSME-standaard, richten we ons de komende periode op:
- Ledenonderzoek (deze week) met verzoek om input.
- Aanpassing website, nieuwe producten/tools en opleidingen (in ontwikkeling).
- Contact leggen en een bijeenkomst organiseren met gemotiveerde ESG-kantoren. Doel: kansen en risico’s bespreken, verbinden en samenwerken. Voel je je aangesproken? Neem contact op met Leonie Derksen: lderksen@sra.nl.
Vragen of opmerkingen?
Neem contact op met:
