Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Versterking interne governance

Wat zijn de maatregelen die invloed hebben op je organisatie en wanneer moet je kantoor in actie komen?

Aangevuld intern regime

De reeds geldende governance-eisen voor OOB-organisaties worden aangevuld met een bijzondere taakomschrijving en goedkeuringsrechten voor de Raad van Commissarissen. Dit aangevulde, interne regime wordt uitgebreid naar grote reguliere vergunninghouders.

Criteria

De versterking van de interne governance gaat gelden voor grote accountantsorganisaties die gedurende drie achtereenvolgende boekjaren voldoen aan de volgende, cumulatieve criteria:

  • een omzet uit de verrichting van wettelijke controles van ten minste 3 miljoen per jaar, en
  • het verrichten van ten minste 150 wettelijke controles per jaar.

Toepassing

De toepassing vangt aan met ingang van het tweede boekjaar, volgend op de drie aaneengesloten boekjaren. De toepassing eindigt als gedurende drie aaneengesloten boekjaren niet meer voldaan wordt aan de criteria, met ingang van het eerste daaropvolgende boekjaar.

Overgangsjaar

Het overgangsjaar waarin accountantsorganisaties hun aanvullende governance kunnen regelen, start op het moment dat de wet in werking treedt. Het overgangsjaar start dus niet met ingang van het tweede boekjaar volgend op drie aaneengesloten boekjaren waarin aan de criteria is voldaan (zie toepassing), omdat dat moment in het verleden kan liggen. Aangezien een wetgevingstraject gemiddeld anderhalf jaar duurt, start het overgangsjaar naar verwachting medio 2025.

In dat overgangsjaar kunnen accountantsorganisaties vaststellen dat zij voldoen aan de criteria en zorgdragen voor de werving en selectie van geschikte personen: 

  • dagelijkse beleidsbepalers van de accountantsorganisatie
  • dagelijkse beleidsbepalers van het hiërarchisch hoogste netwerkonderdeel 
  • personen belast met intern toezicht.

Geschiktheidstoetsing

De accountantsorganisatie moet er aanvullend voor zorgen dat de bovengenoemde personen binnen zes maanden nadat de Wijzigingswet van kracht is (naar verwachting media 2025), geschikt worden geacht zoals bedoeld in artikel 16, derde t/m vijfde lid van de Wta, zolang beoordeling van de geschiktheid door de AFM voor de toepassing van deze wet nog niet heeft plaatsgevonden. 
Met de verwachte inwerkingtreding van de wet per medio 2025, betekent dit dat uw organisatie de geschiktheid van de voormelde drie categorieën van personen voor eind 2025 geregeld moet hebben.

Let op!

Als een accountantsorganisatie die voldoet aan de criteria ten aanzien van de omzet en het verrichten van wettelijke controles, er niet in slaagt tijdens de overgangsperiode van een jaar zorg te dragen voor de aanstelling van de bedoelde personen, dan is de overgangstermijn niet op deze personen van toepassing. In dat geval geldt de normale procedure op grond waarvan benoeming niet mag plaatsvinden voordat de AFM heeft vastgesteld dat de persoon geschikt is (artikel 5, Bta). 

Let op!

Een aantal grote accountantsorganisaties anticipeert inmiddels op de voorgestelde maatregel.

Uit de praktijk krijgen we de terug dat specifieke aandacht geschonken moet worden aan de volgende punten:

  • Wat is het hiërarchisch hoogste netwerkorgaan? Maatregelen en geschiktheid van verbonden personen gelden ook voor dit onderdeel.
  • Naast leden van de Raad van Commissarissen moeten ook de beleidsbepalers getoetst worden.
  • Kantoren moeten er in dat kader voor zorgen dat zij in het overgangsregime vallen (voor 31 december 2025).

Aanbevelingen Kwartiermakers

In hun slotrapportage geven de Kwartiermakers Toekomst accountancysector de volgende aanbevelingen ten aanzien van dit onderwerp:

  • Zorg voor transparantie over geldstromen audit en advies door middel van een gescheiden winst- en verliesrekening en de totale winstdeling.
  • Beperk de variabele beloning tot kwaliteitscriteria.
  • Beperk commerciële prikkels in structuur variabele beloningen van accountants en verslaglegging hierover.