Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Grenzen stellen

Hoe gaat u om met conflicten en spanning met een collega of klant?
Heeft u wel eens te maken met spanning en conflicten, omdat een collega of klant andere verwachtingen heeft of u voor het karretje wilt spannen?

Overzicht

Bestemd voor

Compliance officer, Controleleider, Accountant in business, Teamleider/Relatiebeheerder, Gevorderd assistent-accountant, Zelfstandig assistent-accountant, Controller/Financieel manager

Leerdoelen

Ik ben in staat om: 

  • Verschillende technieken te gebruiken om mijn standpunten over te brengen  
  • Complexe situaties te overzien en mijn grenzen te stellen zonder dat de relatie verslechtert

Inhoud

Heeft u wel eens te maken met spanning en conflicten, omdat een collega of klant andere verwachtingen heeft of u voor het karretje wilt spannen?

Soms kunnen organisatiewaarden conflicteren met onze professionele of persoonlijke waarden. Bijvoorbeeld het wel of niet beëindigen van een langdurige klantrelatie omdat de controller traineert of omdat de CEO verdacht wordt van financiële malversaties. Of het uitvoeren van werkzaamheden voor een klant die onethisch omgaat met duurzaamheidsvereisten.

Conflicten bieden ook een vruchtbare grond voor nieuwe ideeën, vergroten de dynamiek binnen organisaties en verhelderen daarnaast de relaties tussen mensen. Onopgeloste en sluimerende conflicten daarentegen, hebben een negatieve invloed; mensen voelen zich niet gehoord, de communicatie wordt ineffectief en mensen nemen vaak (geestelijk) ontslag.

Hoe houdt u regie wanneer het uitdagend wordt? Oftewel hoe kunt u het gedrag van de ander proberen te sturen? Hoe doet u dat in een omgeving met veeleisende, lastige collega’s of klanten? Wat is uw voorkeursgedrag als het gaat om conflicten? En hoe kunt u nieuw gedrag aanleren om niet in uw eigen valkuilen te stappen?

  • Uw voorkeursstijl in omgaan met conflicten
  • Verkennen van meerdere stijlen
  • Wanneer en hoe escaleren en de-escaleren?
  • Duidelijk verwoorden van eigen belangen
  • Aan de slag met casuïstiek van de deelnemers

Locatie & Datum

Datum & tijd
Donderdag 29 mei 2025 van 13:30 uur tot 20:30 uur
Cursuscode
EOCU39325
Beschikbaar
Datum & tijd
Donderdag 16 oktober 2025 van 13:30 uur tot 20:30 uur
Cursuscode
EOCU39330
Beschikbaar

Docent(en)

Maarten Verdonck

Drs. Maarten Verdonck

Drs. Maarten Verdonck is directeur van 'the spirit of interaction' en zelfstandig trainer/adviseur voor kleine en grote organisaties. Hij heeft onder meer trainingen gegeven aan accountants van verschillende overheidsdiensten en geeft trainingen aan studenten accountancy van Nyenrode.

Contact

Hidayet Bahadin

Hidayet Bahadin

Trainer & Coach
Team Incompany

Incompany? Informeer naar de mogelijkheden