Verbindende communicatie
Overzicht
Accountant vennoot/medewerker, Controleleider, Teamleider/Relatiebeheerder, Fiscalist vennoot/medewerker, Accountant in business
Ik ben in staat om:
- Beter te communiceren in gesprekken met klanten en collega’s.
- Weerstand en conflicten makkelijker om te buigen naar samenwerking.
Inhoud
Waarom begrijpen we elkaar vaak zo slecht? Op welke wijze houden we meningsverschillen zelf in stand? Wat kunnen we doen om de manier waarop we communiceren te verbeteren?
In onze communicatie veroordelen we elkaar voortdurend waardoor we afstand creëren in plaats van verbinding maken. ‘U bent te laat’, ‘u luistert niet’, ‘u onderbreekt me nu al voor de tweede keer’, ‘zeur toch niet zo’, ‘doe niet zo brutaal’. Hiermee ontnemen we onszelf de mogelijkheid om werkelijk met elkaar in contact te komen.
Onze aandacht is vaak gericht op het vaststellen in hoeverre iets fout is of wat mankeert aan het gedrag van de ander en niet op wat we zelf of de ander nodig heeft. Om werkelijk verbinding te maken met onszelf en met de ander dienen we een andere taal te leren; de taal van de behoeftes.
Verbindende communicatie richt zich op de behoeftes van de ander en van uzelf. U kiest een ontwapenende doch doeltreffende taal om daarover te communiceren en van daaruit een win-win situatie te creëren.
- Twee dynamieken in ieder mens: ‘de jakhals’ en ‘de giraf’
- Bewustwording van hoe makkelijk we oordelen met onze woorden en hoe we dat kunnen omvormen naar niet-oordelende en empathische taal
- Wat is empathie en hoe luistert u empathisch naar een ander?
- Communiceren op behoefteniveau in plaats van gedragsniveau
- Omgaan met weerstand, irritatie en conflicten
- Nee kunnen zeggen en nee kunnen ontvangen zonder u daarbij vervelend te voelen
Locatie & Datum
Docent(en)
Martijn Jansen
Martijn Jansen is vaardigheidstrainer bij SRA.